Göteborgsvarvet 2010

då är det tid att sammanfatta varvet och även årest första "löparexamen". Om jag tar och enbart kollar på dagens sluttid, vs. mitt pers och dessutom vad jag hade en förhoppning om så skulle det kunna betecknas som misslyckat.
Nu är det ju inte så enkelt att bara se på siffrorna, det ligger ju en del bakom det också, idag var jag ju ca. 3 minuter efter förra årets tid och tillika pers. samt ca. 6 minuter efter den tid jag hoppades på i dag.
Men om jag skall börja i rätt ända av tråden så är det ju så att jag det senaste kvartalet har inriktat all min träning mot GBG varvet och träningen har gått mycket bra, väldigt få pass som jag har fått hoppa över och inga tendenser till överträning.
Om det nu skall vara något negativt så fick jag för två veckor sedan känning i höger knä, men endast vid hård belastning och endast då, långpass eller andra lugna pass har varit ok.
Tävlingsdagen fram till start var också helt perfekt, käk, dricka kunde inte blivit bättre taiming på det, inte direkt nervös ens, var så säker på min form, dock koncentrerad men helt ok.
Lagom till en timme före start kom årets första högsommar värme, kanske inte riktigt lägligt.
Svettades av bara f-n i startfållan, försökte dricka enda in tills det startskottet gick, men vad hjälpte det.
Hade bestämt mig för att inledningsvis inte rusa på utan att gå med i den takt som det flöt på i, inga hastiga fartökningar för att komma förbi någon och så få sidleds förflyttningar som bara var möjligt.
Även detta fungerade perfekt, öppnade de två första km på 4.10min/km helt ok med tanke på hur mycket folk det är där, nästa km då det var något mera lättlöpt gick på 4.05 helt kanon, nu började jag komma in rätt rytm och tänkte att väl överkommen Älvsborgsbron skulle det gå att trycka på något mera.
Första vätske stationen efter ca. 3,5 km tog jag ett glas vatten då det var enormt varmt.
Sedan var det tid för Älvsborgsbron och där går det naturligtvis ner något i tempo, sedan började dock farhågorna komma, eftersom jag började få tecken på vätskebrist redan vid 7 km var noga med att dricka på varje kontroll men känningarna bara ökade och vid 12 km mattades jag rejält, tog där mig tid att dricka flera muggar och det blev något bättre, men värmen var ganska tuff mot löparna idag och helt återställd blev jag tyvärr inte.
Hade nu förstått att dagens målsättningar var utom räckhåll och då rann även motivationen av något, inte speciellt meningsfullt att trycka det där lilla extra med den värmen och ett bortflygande pers.
Tog sedan ännu ett längre stopp för att tanka i mig flera muggar vätska innan jag styrde kosan upp för avenyn, och där började värmen ta ut sin rätt för ett stort antal av dem som inte skött vätskan korrekt, de sista 6 km var det många som stupade och sjukvårdare, samt övriga funktionärer hade fullt upp.
Nåja jag klarade mig i mål och tillhörde dessbättre inte den skara av löpare som fick bli omhändertagna på innerplan efteråt.
Läser sedan GP på nätet efteråt och ser att det varit grymt många som inte klarat sig igenom loppet denna gång, så nog var det så att jag inte var ensam om värme problem.
Kollar jag resultatlistan så är även den positiv i det mesta förutom sluttiden då....
  • 1.31.21 i sluttid mot 1.28.33 förra året
  • Placering 707 mot 767 förra året!
  • ca. 58 000 anmälda mot ca. 50 000 förra året.
Så summa summarium bör jag nog vara nöjd med dagen, sluttiden till trots.
Bättre lycka nästa gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback