Snabbdistans

eller hur läran om hur jag finner rätt snittpuls inför VSM i Marathon....går nu i den sista tunga tränignsveckan inför Växjö, sedan blir det bara lättare och lättare innan det är tid för la grande finale, huvaligen.
Idag påbörjades projektet med att finna rätt fartkänsla för att uppnå ett av mina mål nämligen att löpa de 8 varven i tempo om 4.30/km.
Det känns som jag har ganska bra koll på den, misstänkte att i förväg att pulsen behövde vara 180bpm så jag försökte hålla koll på den och köra på därefter, gick nog ganska bra då slutsnittet hamnade på 178bpm. Beträffande farten så är det något svårare att exakt veta hur det gick, då de 5 km var markerade på slingan stannade klockan på 22 minuter och 17 sekunder, jippi 10 sekunder till godo!!
Men då jag importerar till datorn visar den typ knappt 200 meter för kort :-( , jaha vilket är då korrekt?
Kan egentligen vara skit samma, fick ju trots allt ett bra riktvärde för fartkänslan och det kommer att bli ett par sådana här pass till.
Ett mycket angenämt pass, med lite högre fart än under de flesta träningarna, undantaget intervallerna som ju löps hyfsat mycket fortare, men ändå så pass långsamt att 5 km inte är några problem, ja tur är väl det om jag planerar och hålla samma tempo ytterliggare 37 km...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback