Årsavslutning

Säsongens sista löppass och tillika även tävling genomfördes traditionsenligt på nyårsaftons förmiddag.
Med tanke på hur träningen bedrivits de senaste två månaderna så var inte förhoppningarna så där stora på något resultat som var positivt.
Visste inte säkert om jag skulle springa då jag körde dit, ev. behövdes det funktionärs hjälp och var beredd på att rycka in där.
Nu var där funktionärer så det klarade sig och jag kunde koncentrera mig på att börja värma upp.
Och det behövdes, dels lite småkallt med -6 och framförallt sega ben efter tisdagens tuffa intervaller. Det blev närmare 6 km uppvärmning och när starten gick var målet att finna ett tempo som var ganska högt men så pass att jag skulle kunna hålla samma fart hela loppet.
Efter 1 km så var jag ungefär på 8-9 plats, ett par av dessa sprang dock bara ett varv och försvann vid varvningen. Under andra varvet så var jag för långt efter för att komma kapp någon och ej heller kändes det hotande bakifrån.
När jag varvade så blev jag väldigt förvånad då klockan stod på 9.05, insåg då att det fanns en rimlig chans att springa hem nytt pers, det gamla var på 18.05 och om jag således sprang andra varvet något snabbare än första skulle det gå vägen.
Så det blev att trycka på extra, speciellt med tanke på att första varvets 500 m alltid springs för snabbt innan det korrekta tempot infunnit sig.
Efter halva andra varvet var det fortfarande positivt, även om det är ganska svårt att ha exakt koll på tiden, med 400 meter kvar insåg jag att det skulle fungera om jag inte stumnade helt, tryckte på ganska hårt och sprang i mål på 17.56. Nytt pers med 9 sekunder.
Perfekt avslut på året och ett bra avstamp inför det nya.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback