Växjö Marathon

Då var de klart, första maran på 2 år, förra gången var i Berlin och då mötte jag den berömda väggen efter typ, 22 km, gick betydligt bättre idag.
Hade planerat för 3.09, om det var exakt rätt dag så skulle det vara möjligt och länge såg det ut som det skulle fungera också, mer om det om en stund först några kommentarer om att springa varvbana, 8 varv som det är i Växjö.

Trodde nog på förhand att det skulle blir något enhanda kanske rent tråkigt, att springa varv på varv....första varvet var väl så där men sedan var det helt klart till sin fördel, man visste exakt vad som skulle komma, var nästa km markering fanns, hur långt det var till vätske kontroll, bara positivt, dessutom var det ju så att det fanns löpare hela tiden, trots att det "bara" var ca. 300 startande, löpare som höll samma tempo, någon som ökat tempot och sprang förbi, blev ju även varvad av segraren och även av övriga killar som hamnade på prispallen.

Åter till loppet, hade i förväg räknat ut varvtiderna om jag skulle göra ett jämnt lopp och klara 3.09, inledningen gick mycket bra, öppnade första km på 4.10 vilket var typ 20 sekunder under planerat tempo, tog sedan några km till innan jag kom in i ett jämnt tempo, vid första varvningen hade jag 30 sekunder tillgodo mot schemat, fortsatte att plocka 10-15 sekunder/varv mot tabellen, så när halvmaran var avklarad var jag dryga minuten under schemat, passeade på 1.33.20. Strax efter varvningen till 5:e varvet kom dagens första misstag (och sista?) hade satt ut egen dricka som jag fick hjälp med av polaren som tyvärr fick avstå start p ga. skada, han skötte i stället dricka langning vid varvning åt mig. Men när jag skulle greppa flaskan efter halva loppet föll den och det blev inget att dricka där, en klar miss som kostade mycket tanke iaf, vet ej om det påverkade löpningen direkt men planeringen blev lite sned, fick i stället dricka desto mer nästa kontroll.

Farten höll sig även på det femte varvet, men sedan började jag att tappa och varv nr. 6 var det första som gick långsammare än planerat, tappade nog närmare 40 sekunder där. Detta fortsatte tyvärr på resterande två varv också, gick i mål på 3.12.36 nytt pers med närmare 15 minuter och det kan man ju inte vara annat än nöjd med, att det inte blev riktigt som tänkt från början gör inget, gjorde ett hyfsat disponerat lopp och var ju medveten om att målet var högt satt och endast skulle slå in om precis allt stämde idag. Nedan varv tider, första varvet som är något längre än övriga var uträknat till 25 minuter och 39 sekunder och övriga till 23 minuter och 20 sekunder.

1:a      25.19
2:a      23.08
3:e      23.06
4:e      23.01
5:e      23.14
6:e      23.57
7:e      25.07
8:e      25.40

Som synes ganska mycket tapp på slutet, slog till med en spurt de sista 200-300 meterna och plockade en kille på upploppet, alltid kul att kunna avsluta med lite tryck under skorna.
Fick dessutom pris för fjärde placering i M35 klassen!Patrik pigg och löpvillig under första km.Kolla löpsteget!

Kommentarer
Postat av: Hasse

Tjena Patrik,

Har oxå sprungit Växjö sjön ca 8ggr. Dock var detta under en treårs period...:-)



Ha det bra

Hasse

2008-10-31 @ 23:51:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback