Göteborgsvarvet -08

Så var det då äntligen tid att åka till loppet som varit i sikte under hela vinter och våren, i år stannade sambo och barn hemma för att gå på konfirmation, åkte iväg med föräldrar och ett par träningskamrater. Ganska nervös på morgonen innan vi kom iväg, men väl i bilen så släppte det, kom till Göteborg vid halv 10 tiden, hämtar ut nummerlapp och handlar lite nya kläder, därefter åter till bilen och lätt lunch.
Efter lunchen och lite vila var det tid att dra sig till start området med ca. 2 timmar kvar till start, efter ombyte och ett par toa besök så tog uppvärmningen sin början, kändes mycket bra, först lugnt och stilla i ca. 3 km, därefter stretching och fixa till överdragskläder, sedan ytterliggare 2 km med fartökningar innan det var tid för start.
Trångt som vanligt i fållan, men farten var där direkt, öppnade första km på 4.05, vilket var bättre än vad jag hoppats, hoppades på ett snitt under 4.15 och gärna ner mot 4.10/km, löpningen flöt på fint fram till Älvsborgsbron och jag låg strax under 4.10/ km så långt allt gott, naturligtvis tappade jag i fart över bron, men sträckte ut bra i den nerförslöpa som kom.
Väl ute på Hissingen var det mer folk längs banan än vanligt och det fortsatte att flyta på bra, ganska plant och lättlöpt, när det var tid för Götaälvsbron så började krafterna att sina och för första gången var jag i kapp snittet på 4.10.
Uppför avenyn gick det riktigt tungt, men jag hade ganska bra koll på att jag låg bra till tidsmässigt och om jag inte tog helt slut så skulle det bli nytt pers och möjligheten att gå under 90 minuter var också stor, så därför var målet nu att hushålla med krafterna och inte gå på för hårt.
Vid sista stigningen in mot Slottskogen var det riktigt tungt, här brukar det normalt gå att öka något under den sista km så någon långspurt var det inte att tänka på denna gång. Då jag kom in på Slottskogsvallen insåg jag att det fanns möjlighet att gå under 89 minuter och försökte mig på något som iaf var tänkt som en spurt, kom i mål på 1.28.56, vilket var 2 minuter snabbare än förra året och det kan man ju inte vara annat än nöjd med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback