Veteran SM

Idag är det dax!! Min tävlingspremiär på bana, och ärligt talat kunde man ju valt en något mindre tävling än VSM att begå denna debut på....är nu ungefär 3 timmar till start och nervositeten är högst påtaglig, brukar ju vara ett bra tecken på att man är laddad, hoppas jag nu kan få ut något vettigt av kroppen också idag. Just nu är det svårt att få både mat och dryck i sig, skall bli skönt när man kommer ner till banorna och känna att man är på gång.

Avklarat!!
Jaha då var det gjort, tävlingsdebuten klar. Är lite kluven till hur jag skall ställa mig till resultatet, 40.13 på min egen klocka och en sjundeplats i M35, med det blev jag inte sist hade två deltagare efter mig och med detta är jag nöjd, dock något missnöjd med mitt upplägg av loppet. Hade tänkt mig att varva runt 92-93 sekunder och på så sätt gå under 39 minuter.
Första varvet öppnar jag försiktigt och klockar mig för 94 sekunder, helt perfekt, övriga fältet något avvaktande, på andra varvet börjar folk inta sina positioner. Jag hamnar bakom en kille och tillsammans ligger vi några varv på 93-94 sekunders passeringar, känner dock att jag kan gå något fortare och går om på bortre långsidan, ganska snabbt får jag några meter och dessa fortsätter att öka. Problemet nu är att det är ganska långt fram till nästa man, stort sätt ett halvt varv och det känns ganska avlägset....så i ungefär 20 varv ligger jag och gör mitt eget lopp, ja frånsett då att täten varvar mig ett par gånger, utan draghjälp eller någon rygg att försöka komma i kapp sjunker tyvärr varvtiderna ner mot 98 sekunder, blir i stället att inrikta sig på att inte falla igenom så någon av de bakomvarande kommer i kapp, visste inte riktigt om det var löpare från min egen åldersklass eller från M40.
På de sista två varven är det några som tappar ordentligt och jag plockar snabbt in avståndet på dessa och passerar med snygg långspurt.
Så med facit i hand borde jag nog gått med "klungan" löparna framför mig hade tider som jag nog skulle klarat av att matcha om det funnits någon att löpa med, men den som lever lär ju och detta var en nyttig erfarenhet inför ev. kommande banlopp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback