v. 16

Måndag:
Tillbkaka hemmavid ett par dagar och idag fick det bli den vanliga morgonturen med inslag av backar, börjar kännas att våren är på gång, varmare på morgonen och dessutom ljuvligt fågelkvitter.

Tisdag:
När motion är som bäst! Det är träningar som den idag man lever för under årets mörka dagar, är på tjänsteresa och kvällens löppass förlades kring Varbergs centrum, fick förslag på några olika rundor i reception, den korta ca. 5 km längs med vattnet och Varbergs fästning ett par km iväg och sedan tillbaka genom trevliga villa kvarter, den längre rundan på dryga milen, gick förbi hamnområdet och ut mot villa/sommarstug område, bitvis på små grusvägar och bitvis längs med stranden, dessa rundor tillsammans med ett underbart väder med ca. 10 grader i skuggan gjorde dagens pass till en underbar upplevelse och jag hade med lätthet fått till ganska många fler km än de 22 som avverkades, men någonstans måste man stanna och det kommer ju en dag i morgon också.

Onsdag:
Kvällens pass avverkades runt Växjösjön, ett snabbdistans pass om 5 km och tog 20 minuter 27 sekunder, med uppvärmning och nerjogg från o till hotellet blev det 10 km sammantaget. Ganska slitna ben efter gårdagens långdistans och det är ju fjärde dagen i rad med träning, i morgon väntar intervaller och sedan skall det bli skönt med ett par dagars vila innan det är tid för tävlingspremiär för året då det är Ystad Terrängen som står på programmet.

Torsdag:
Intervallkväll, gick förvånansvärt lätt idag, hade nog förväntat mig att benen skulle vara som telefonstolpar....efter de senaste dagarnas hårdkörning, men inte passet flöt på suveränt lätt och satte t om. pers alt. iaf säsongsbästa på 2,5 km slingan utan att behöva förta mig. På söndag är det tävling och då blir det att se var man står denna säsong.
Dagens splitt:
500 m 1.49
500 m 1.47
2500m 8.57
1000m 3.36
De inledande intervallerna var avsedda att höja pulsen och där gick vi inte så hårt.
Som vanligt uppvärmning och nerjogg och totalt 10 km idag.
Nu skall det bli riktigt skönt med 2 dagars uppehåll.

Söndag:
Långdistans med tävling, ett annorlunda pass, där jag kopierade förra årets upplägg med att springa till starten för Ystad Terrängen, med dryga 10 km som uppvärmning och sedan genomföra själva tävlingen om 12 km, men i ärlighetens namn är den nog inte mer än 11,6 km. Hade på känn att formen är god men var inför starten skeptisk till dagen då benen var ganska tunga på uppvärmningen, men starten flöt på bra och jag hittade snart ett bra tempo, passerades efter ett par km av fyra löpare som lade sig 50-100m framför men längre blev det inte, efter varning så kändes som jag började plocka på dem igen och med knappt 2 km kvar hade jag passerat samtliga igen, lyckades hålla tempot upp och kostade även på mig en långspurt, gick i mål på 46 minuter och 51 sekunder, vilket är lika med knappt 2 minuter bättre än förra året, verkar som detta året också kan bli ett  bra löparår. Avslutade med att springa hem och fick ihop dryga 27 km totalt idag.

Söndag kväll, såg nyss att resultaten var uppe på YIF´s hemsida och läsningen var till belåtenhet, lyckades försvara min seger i motionsklassen från förra året, och det trodde jag nog inte i förväg, vad som också tydligt framgick av listan var att resultaten var bättre i år, vilket till viss del kan tillskrivas att vinden var mera fördelaktig i år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback