Göteborgsvarvet

Göteborgsvarvet, äntligen dags igen, det var väl för mycket att hoppas på lika löpvänligt väder som förra året....ca. 13 grader och lätt regn. Det blev för publiken ett bättre väder, soligt och ca. 15 grader, ganska ok som löpväder oxå.
Tog mig in i startgruppen ganska tidigt för att hamna långt fram, gjorde som många andra hoppade över staket men detta år möttes man inte av några sura miner.
När start skottet gick försökte jag hitta mitt eget tempo och försöka att inte sick-sacka fram, behövdes ej heller då tempot var lagom. Efter knappt 1 km blev det tvärstopp, några av de startande i Brandkårs SM hade valt att kuta i full mundering inkl. syrgastuber och detta stoppade upp farten, trampade lite snett och blev rädd att jag inte skulle kunna fortsätta men inga problem.
Öppnade i ganska högt tempo, när jag kom till Älvsborgsbron försökte jag inte pressa för att hålla tempot bättre att inte dra på sig mjölksyra och kunna ta ut steget sedan, kändes dock inte helt ok utan tvingades släppa en del i tempo, så fortsatte det i stort sätt hela loppet, magen var något orolig och jag fick bitvis slita hårt, vid ca. 13 km fick jag även lite håll, vet inte hur många år sedan det inträffade senast, nåja släppte lite i tempo och det försvann snart.
Nu närmade sig Götaälvsbron med sin branta stigning och den gick förvånansvärt lätt, liksom avenyn upp som kantades av mycket publik, här fanns även delar av familjen och gav glada tillrop - HÄRLIGT! . Sedan började målet närma sig snabbt handels passerades, en kort bit av lite tråkigare löpning med inte så mycket folk, för att sedan ta sig in i slottsskogen på nytt och påbörja en långspurt den sista km mot mål. Med ca. 400 m kvar är det en liten stigning och den var verkligen tung, spurten fortsätter och som vanligt plockas många placeringar de sista meterna in mot mål, egentligen konstigt att folk inte försöka plocka ut det sista de har på slutet.
Gick i mål på 1.33.36 nytt pers med 1 minut 55 sekunder, är nöjd med detta, och nästa mål får väl att gå under 90 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback