Kretsmästerskap

eller snarare klubbmästerskap. I herr klassen var det endast deltagare från YIF, synd att övriga klubbar inte kommer med några löpare när det inte är tävling på bana.
Idag var det första tillfället för i år att jämföra tävlingstider för denna säsongen. Hoppades naturligtvis på att sätta nytt pers på denna bana. Förra året hade jag 21 minuter 40 sekunder, officiell sträcka är 6 km, men det är nog några hundra för mycket.
Förra året räknade jag med sträcka på 5,6 km så det gör jag för enkelhetens skull även denna gång.
Hade en längre uppvärmning än normalt, för att få dagens träning att något hyfsat stämma med det som var planerat.
Uppvärmningen bestod av ett varv i lugnt tempo och nästa varv på slingan betydligt tuffare fart, varvet klarades av på 9 minuter och 34 sekunder utan större ansträngning. Pulssnitt på 166bpm (80%) riktigt lovande tycker jag.
När det sedan blev tävling steg både farten men framför allt pulsen riktigt mycket. Snittfart på ca. 3.50 och pulsen på 92% av max. Något för mycket tycker jag.
Men tolkar det som att jag har en bra grund och att det kommer bli bättre när jag släpper på träningen.
Tävlingen som går över 3 varv flöt på bra, startfältet drogs snabbt ut och sprang i princip hela tävlingen utan någon draghjälp.
Första varvet 6.55 - mycket bra! tror jag blev något försiktig då jag såg deltiden för andra varvet tappade jag något och klockade där 7.15, helt plötsligt så började mitt pers vara i fara om jag fortsatte att tappa fart.
Nåja tog mig i kragen och ökade något igen, sista varvet på 6.59 vilket med alla tiondelar inräknat gjorde 21.10 och 30 sekunder snabbare än förra året.
Nöjd var ordet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback