Växjö Marathon 09

Så var då andra maran för året avklarad, första gången som jag under samma år ger mig på två maror, och med upplägget som var i Stockholm så fungerade det bra, dock hade det blivit svårare att kuta två stycken och försöka mig på bra tider på båda.
Jag har ju under veckan dragit på mig en förkylning som inte riktigt riktigt velat ge med sig, trots att jag gjorde stora investeringar hos hälsokosten ;-) . Var osäker in i det sista om jag skulle springa eller ej, uppvärmningen gav inte speciellt positiva tecken, men beslöt mig att starta ändå och se hur det gick. Kom snabbt in i tänkt tempo om 4.30/km vilket skulle ge en sluttid på 3 timmar och 10 minuter, ett mål som jag inte kan beteckna som för högt, har haft en balanserad träning under sommaren och hösten.
Höll tempot precis som planerat och passerade halvmaran på 1 timme och 35 minuter, kunde inte bli mer korrekt! Dock så sänktes tempot ganska snabbt efter halva loppet och om jag skulle bibehållit farten så hade det blivit tungt. Funderade ett tag på att bryta för att spara kroppen, men till vad? Säsongen är i det närmaste slut och jag var ju på plats, så efter att funderat ett tag så slutade det med att jag beslöt mig för att fullfölja loppet men att hålla farten på en nivå som inte medförde för stor ansträngning. Detta gjorde att andra halvan sprangs på 1.48 men med en bra känsla, förutom att det var "pannben" som gällde under ett par varv då jag tappade motivationen för att springa vidare.
Kutade i mål på 3.23.03, efter omständigheterna är jag nog nöjd med tiden, är ganska säker på att jag kunnat fixa mitt mål om jag varit frisk under veckan som gick.
Nu är det några veckor med väldigt låg träningsaktivitet som gäller, så kroppen får återhämta sig och motivationen återkommer!
Kanske skall köra lite rullskidor, någon dag, alltid kul som omväxling.
Sedan skall jag sätta upp målen för nästa år, vad de nu kan bli?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback