v. 19

Måndag:
Nu börjar finslipning inför Göteborgsvarvet, denna vecka med slutlig fartträning som kulminerar i Lundaloppet på lördag, ett 10 km stadslopp med hyrsat stor höjdskillnad, ett pers där skulle ge ett fint avstamp inför nästa veckas GBG varv.
Något orolig är jag dock, kände mig stel på baksidan av låret då jag vaknade idag, men beslöt mig trots det för att ta min morgonrunda om 10 km, och när jag väl var igång så kändes det inget, senare idag har dock smärtan återkommit, något osäker på om det är skadekänning eller endast sviter efter gårdagens trädgårdsarbete

Tisdag:
Mässa i eftermiddag och kväll tänkte mig därför köra ett snabbdistans pass om 5 km på morgonen, men baksidan av höger lår känns ännu inte helt ok, så tog vemodigt beslutet att ställa in det, det är ju inte precis läge att äventyra något nu med endast typ 10 dagar kvar till GBG varvet.

Torsdag:
Intervaller och en fräsch kropp efter några dagars vila, gjorde nog gott för kroppen för det onda i låret var borta. Dagens intervall pass bestod av:
500 m 1.43
500 m lugn jogg
500 m 1.44
vila
500 m 1.42
500 m vila
500 m 1.42
Till det kom upp o nerjogg, totalt 8 km idag. På lördag gäller det att se hur årets form är, då är det ju tid att kuta Lundaloppet ett pers hade ju inte varit fel.

Lördag:
Då var den inne dagen som verkligen skulle visa hur formen är och ge ett tecken om hur det kan gå på lördag i Göteborg, benen och kroppen kändes utvilade ladde både fredag och på lördag fm ordentligt med dricka eftersom de lovade 25 grader för att inte tala om hur det var i solen, puh. Redan på uppvärmningen kändes det dock att värmen skulle bli besvärlig idag, det är inte många gånger man har vatten flaskan i handen under hela uppvärmningen.
Starten var som vanligt besvärlig med trångt de första 3-400 meterna, hamnade ganska långt fram i startfältet men ute på kanten och det gjorde inte saken lättare när startskottet gick. Öppnade första km i 3.40 tempo vilket förmodligen var något för snabbt, sedan började stigningarna och tempot bedarrade, löpningen flöt på bra och jag hade en "lagom" besvärlig resa fram till vätskekontrollen vid AF borgen, genom centrum flyter det på bra och där är ju dessutom mycket folk kring banan, varvar på 19 minuter och 33 sekunder och började få förhoppningar om nytt pers, d vs. under 39.26, men det tog inte lång tid och inse att så inte skulle bli fallet, redan vid 6 km markeringen hade jag tappat fart och värre blev det i stigningarna, tog mig dock samman och med en km kvar var målet att iaf förbättra min tid i Lund, och det lyckades med sisådär 8 sekunder.
På det hela taget nöjd med loppet men ett par saker önskar jag vore bättre, ett jämnare lopp, tappade för mycket på andra varvet, samt hade hemskt gärna gått under 40 minuter kanske någonstans oxå hoppats på nytt pers, trots den jobbiga banan.
Men när jag nu tagit mig en snabb koll i resultatlistorna ser jag att tiderna överlag är sämre än förra året, segraren är drygt en minut sämre än förra året, så jag skall och är trots allt nöjd med dagens lopp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback